Sök:

Trogen arbetsgivaren eller redo att byta jobb?

Betydelsen av ledarskap och arbetsrelaterade attityder

En ökad grad av uppsägningar har på senare år blivit ett problem inom vården och ledarskapsstil har visat sig vara av betydelse när det gäller intentionen till uppsägning hos de anställda. Arbetsrelaterade attityder har också visat sig vara viktiga när det gäller att motverka intentionen till uppsägning. Syftet med den här studien var att undersöka om de arbetsrelaterade attityderna arbetstillfredsställelse, arbetsinlevelse och organisationssamhörighet har en medierande effekt på relationen mellan respektive ledarskapsstil och intentionen till uppsägning hos de anställda. Data inhämtades från tre akutsjukhus i Stockholmsregionen. Resultatet visade ett signifikant negativt samband mellan ledarskapsstil och intention till uppsägning. Den arbetsrelaterade attityden arbetstillfredsställelse visades mediera denna effekt. Vid brister i ledarskapet kan konkreta åtgärder vidtas för att höja arbetstillfredsställelsen och skapa gynnsamma arbetsmiljöer i syfte att minska intentionen till uppsägning.

Författare

Lisa Åkerström Johanna Molin

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..