Sök:

Tre pedagogers syn på leken i förskoleklassen

Sammanfattning Magnusson, Petra & Landin, Johanna (2013) Tre pedagogers syn på leken i förskoleklassen. Malmö Högskola: Lärarutbildningen Syftet med denna studie är att undersöka vad tre pedagoger i förskoleklass har för syn på leken och lekens betydelse. Frågeställningarna som vi i studien utgår ifrån är följande: Vilken syn har tre pedagoger på lek och lekens betydelse i förskoleklassen? Är pedagogerna själva involverade i leken och på vilket/vilka sätt i så fall? Arbetar pedagogerna utefter någon speciell lekteori? Vi har gjort en kvalitativ undersökning där vi intervjuat och observerat tre olika pedagoger i olika åldrar och med olika utbildningsbakgrunder. Vi använde oss utav ljudinspelning på två utav intervjuerna och penna och papper på den tredje som hjälpmedel för att memorera vad som sades. Vid observationerna användes också penna och papper som hjälpmedel för att dokumentera vad som gjordes och sades. Vi har använt oss utav olika lekteoretiker så som Piaget, Vygotskij, Knutsdotter Olofsson, m.fl. för att analysera, förstå och fördjupa oss i det pedagogerna sagt. Resultatet utav arbetet visar att pedagogerna anser leken som viktig i förskoleklassen. I leken lär sig barn många olika saker och detta kan kopplas till olika teorier om lek. De tre pedagogerna har olika uppfattning om vad lek är för dem och de är involverade i leken på många olika sätt. Nyckelord: Förskoleklass, lek, lekteori, lärande, pedagoger, syn på lek

Författare

Johanna Landin Petra Magnusson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..