Sök:

Tre före detta floristelevers upplevelser av gymnasieskolan ? utifrån kreativitet,motivation, bildning och förståelse.


Det här examensarbetet syftar till att belysa tre före detta floristelevers tankar och upplevelser av sin treåriga gymnasieutbildning på Hantverksprogrammet, med inriktning florist. Alla tre tog studenten från samma klass 2011 och är i dag verksamma florister. Respondenterna har fått svara på frågor utifrån fyra begrepp; kreativitet, motivation, bildning och förståelse. De anser att de har fått stort utrymme under sina praktikperioder och i skolan, till att vara kreativa, med undantag från en av respondenternas upplevelser under det sista året. Men förutsättningarna för att vara kreativ under utbildningen, har sett lite olika ut. Både den fysiska och psykiska miljön, samt relationen till lärarna och de andra klasskamraterna, upplever respondenterna har påverkat deras motivation i hög utsträckning. Alla tre pratar varmt om sina praktikperioder och lyfter dem som en viktig nyckel för att verkligen förstå yrkets förutsättningar. Alla tre respondenter har strävat efter höga betyg och tyckte under hela utbildningen att de var viktiga och fungerade som en drivkraft, men att de inte har haft nytta av betygen i efterhand. Ingen av respondenterna upplever sig själva som tillräckligt bildade, varken enligt deras egna definitioner eller enligt vad de upplever att samhället och branschen ?förväntar? sig av dem. Förändrings- och förbättringspunkter som har diskuterats var bättre fotomöjligheter, mer växtlära, fler floristkurser under sista året, att ha en bra budget och alltid färskt material, att gesällen bör ingå i gymnasieutbildning som ett slutprov samt möjligheten att jobba mer under tidspress och bestämda förutsättningar som priser och verklighetstrogna kundmöten.

Författare

Malin Westin

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEK

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..