Sök:

Tre Kvantitativa Metoder

Metodeffekt vid kvantitativa datainsamlingsmetoder i IT-supportrelaterade frågor

Syftet meduppsatsen var att undersöka huruvida valet av datainsamlingsmetod, i synnerhetwebbenkäter, pappersenkäter och telefonintervjuer, påverkar svaren vilkarespondenterna ger i kvantitativa IT-supportrelaterade undersökningar. Eftersomi princip alla verksamheter idag styrs av utvärderingars resultat är detviktigt att resultaten är sanningsenliga. Därför gjordes denna undersökning föratt se huruvida datainsamlingsmetoderna påverkar utvärderingars resultat iIT-supportsammanhang och i IT-sammanhang i stort. För att besvara syftet har enkvantitativ undersökning uppdelad på de tre datainsamlingsmetoderna gjorts hosVäxjö kommuns IT-supports kunder. 180 potentiella respondenter vilka nyligenvarit i kontakt med IT-supporten valdes ut och tilldelades varsindatainsamlingsmetod. Svaren sammanställdes och analyserades sedan utifråndatainsamlingsmetoderna. Resultatet visade att skillnader finns och att de ärexklusiva för IT-supportrelaterade frågor jämfört med IT-utrustningsfrågor; IIT-supportrelaterade frågor gav telefonintervjuer mest positiva svar,pappersbaserade enkäter gav mest negativa svar och webbenkäter gav svar vilkavar lika pappersenkäterna men något mer positiva än dessa. Vidare hadetelefonintervjuerna lägst bortfall (26,66 %), webbenkäterna näst lägst bortfall(55,55 %) och pappersenkäterna hade högst bortfall (75 %).

Författare

Jan Urbanek

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..