Sök:

Träning av frekvensdiskriminering - är det meningsfullt?


Denna experimentella studie syftar till att undersöka huruvida en eventuell träningseffekt i frekvensdiskrimination kvarstår efter en tids träningsuppehåll. Tidigare forskning har visat tydliga samband mellan frekvensdiskriminering och talutveckling, kortikal signalbehandling och dyslexi. Det har klargjorts genom tidigare studier att förmågan att diskriminera frekvenser är möjligt att träna upp. Därmed är träning i frekvensdiskrimination en lämplig del i en behandlingsmetod med syfte att utveckla den auditiva perceptionen. Denna studie undersöker de praktiska förutsättningarna till denna behandlingsmetod genom att utreda varaktigheten av den eventuella träningseffekten 14 dagar efter träningen. 24 normalhörande personer deltog i studien där försökspersonernas förmåga att frekvensdiskriminera undersöktes med hjälp av ett egenutvecklat mjukvaruprogram. Först uppmättes försökspersonernas förmåga när de var otränade (mätning 1). Sedan genomfördes ett träningspass som följdes av en mätning (mätning 2). Efter 14 dagar genomfördes ytterligare en mätning för att undersöka den bestående effekten (mätning 3). Resultatet visade (när tre outliers exkluderats) en signifikant skillnad mellan mätning 1 och 2 (p=0,034) vilket innebär att en omedelbar träningseffekt erhölls. Ingen signifikant skillnad kunde påvisas mellan mätning 2 och 3 (p=0,952) men en signifikant skillnad erhölls mellan mätning 1 och 3 (p=0,031) vilket påvisar att den omedelbara träningseffekten kvarstod efter de gångna 14 dagarna. 

Författare

Arvid Axelsson Magnus Hammar

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Hälsoakademin

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..