Sök:

Trafiknätsanalys i Luleå Centrum


1997 antog riksdagen propositionen Nollvisionen och det trafiksäkra samhället (prop.1996/1997:137). För att stödja landets kommuner i arbetet att nå upp till visionen tog Svenska Kommunförbundet fram trafikplaneringshandboken Lugna gatan 1998. I Luleå kommun fanns ett intresse att tillämpa analysmetoden ?Trafiknätsanalys?, som finns beskriven i Lugna gatan, för Luleå Centrum. Syftet med detta examensarbete är att å Luleå kommuns vägnar utföra analysen och med den som bas ta fram en geometrisk gatuklassificering för olika gatutyper. Gatuklassificeringen kan sedan användas som stöd vid byggnationer av det befintliga gatunätet i Centrum. Syftet med trafiknätsanalysen är att ge en tydlig bild av trafiksituationen i blandtrafiknätet. Detta görs genom att identifiera olika trafikantslags anspråk på trafiknätet och därefter identifiera var motstridiga intressen finns. De trafiknät som studerats är bilnätet, bussnätet, utryckningsnätet samt gång- och cykelvägsnätet. Genom en kvalitetsbedömning av de olika trafiknäten avseende framkomlighet och trafiksäkerhet kan konfliktpunkter identifieras. Komplement till kvalitetsbedömningen är också studier av olycksstatistik och bullernivåer härrörande från vägtrafik. Sedan presenteras ett antal förändringsförslag och vilka konsekvenser de antas generera för de olika trafiknäten. Ett av förändringsförslagen som studerats djupare är ett nytt busslinjenät där bl.a. Smedjegatan stängs för biltrafik. Det nya busslinjenätet ökar bussens framkomlighet samt minskar antalet gator trafikerade av buss. Följden av detta för övriga trafiknät är exempelvis att framkomligheten för gång-och cykelvägsnätet ökar samt att utryckningsnätets sträckningar renodlas. Vidare förändringsförslag är att ett antal gång- och cykelpassager utrustas med färgavvikande plattläggning samt målning. Övergångar där många äldre och barn förflyttar sig föreslås utformas upphöjda. Med hjälp av trafiknätsanalysen och ARGUS som bas har ett förslag avseende bestämning av en gatas geometriska utformning utförts. Utifrån gatans funktion togs följande sex gatutyper fram: gågata, villagata, entrégata, affärsgata, uppsamlingsgata och huvudgata. Med hjälp av ARGUS bestämdes sedan erforderliga körbanebredder för respektive gatutyp. En jämförelse mellan befintliga gatubredder och de föreslagna gatutypernas bredder visar att de flesta av gatorna i Centrum är överdimensionerade. Vid framtida byggnationer finns således möjlighet att med hjälp av smalare gatusektioner utveckla gång- och cykelbanor samt skapa nya ytor för parkering. Mindre körbanebredder leder också generellt till lägre medelhastigheter vilket därmed höjer trafiksäkerheten.

Författare

Mikael Sundvall

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..