Tolerera eller kritisera?
En kvalitativ studie om svenskla?rares litteraturval ur ett normkritiskt perspektiv
Detta examensarbete handlar om hur gymnasiela?rare i svenska?mnet ta?nker och reflekterar i sina val av sko?nlitteratur i litteraturundervisningen. La?rarnas utsagor har sedan analyserats ur ett normkritiskt perspektiv da? syftet har varit att underso?ka huruvida la?rarna anva?nder litteratur fo?r att problematisera normer. Informanterna som intervjuats fo?r studien har varit sju gymnasiela?rare som undervisar i a?mnet svenska i en medelstor stad i Mellansverige. Informanterna har valts ut efter olika variabler som ko?n, a?lder och erfarenhet av la?raryrket fo?r att studien, trots sin kvalitativa karakta?r, ska a?mna ge en sa? representativ bild som mo?jligt av la?rarnas didaktiska val.Underso?kningens resultat har visat att de flesta la?rarna i studien anser att syftet med litteraturundervisningen a?r att go?ra eleverna mer empatiska genom att skapa fo?rsta?else fo?r ma?nniskors livssituationer genom historien. Utifra?n detta resultat a?r va?r tolkning att la?rarna inte anser att normkritik a?r huvudsyftet med litteraturundervisning.