Sök:

Toddlare och paddan

Är pekplattan ett bra lärandeverktyg för 1-3 åringar?


SAMMANFATTNING Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur pedagoger förhåller sig till och upplever användandet av pekplattor i förskoleverksamheten för ett- till treåringar, samt bättre förstå om och i sådana fall på vilka sätt pekplattor kan möjliggöra ett lärande för dessa barn. Studien är en kvalitativ undersökning som bygger på individuella intervjuer med sex pedagoger från två olika förskolor där de har tillgång till pekplattor i verksamheten. Resultatet av studien visar att pekplattor kan vara bra verktyg att använda i förskoleverksamheten för både pedagoger och barn. För pedagogerna utgör pekplattorna ett lätthanterligt dokumentationsverktyg eftersom de har flera funktioner och är lätt att ta med på olika aktiviteter. Studien visar att pekplattorna kan användas för att främja ett lärande hos de yngre barnen. Pedagogerna framhåller att barnen i förskolan tränar sig att samarbeta genom att använda sig av pekplattor som verktyg vilket också står i överensstämmelse med tidigare forskning. Studien visar även att barnen tillägnar sig flera läranden när de använder sig av pekplattor, exempelvis språket, matematik och teknik. En förutsättning för att barnen ska tillägna sig ett lärande finner vi är att det bör erbjudas bra applikationer och att pedagogerna behöver vara närvarande och utmana barnen. Trots att pekplattorna verkar vara bra att använda i förskoleverksamheten får de inte ta tid från andra aktiviteter, därför anser vi att pedagogerna bör styra tiden barnen får använda pekplattorna. Studien visar även att pedagogerna anser att de behöver få mer kunskap i att använda pekplattor så att de kan användas som pedagogiska verktyg för barnens lärande.

Författare

Agneta Bjurström Gabriella Holmgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..