Sök:

Tjejgruppen

En sociologisk studie om unga invandrartjejers identitetskapande i ett multikulturellt samhälle


Sverige är ett mångkulturellt land som tar emot ett större antal flyktingar varje år från olika delar av världen. En stor del av den forskning som berör hur unga invandrare integreras in i ett nytt samhälle behandlar eventuell problematik, dvs. det handlar i hög utsträckning om de svårigheter dessa nyanlända svenskar kan stöta på i och med integrationsprocessen. I denna studie läggs dock fokus på de positiva aspekterna av integration genom att undersöka hur en grupp, primärt riktad mot invandrartjejer, påverkar utvecklingen av gruppmedlemmarnas identitet. Gruppen som berörs i denna studie fungerade som en mötesplats för första generationens invandrartjejer där de kunde umgås, lära sig språket och göra olika aktiviteter ihop. Datainsamlingen skedde genom observationer och intervjuer. Gruppen studien berör var öppen för alla tjejer och de fick komma och gå som de ville. Gruppen hade inte några officiellt uppsatta mål utan styrdes i huvudsak utifrån tjejernas önskningar. Det var en plats där många kände sig välkomna och där de kunde bara ?vara? utan att någon vakade över dem. Tjejerna som berörs i denna studie ansåg att gruppen hjälpt dem att lära sig förstå och tala det svenska språket vilket gjort att de fått bättre självförtroende.

Författare

Hanna Lundin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.