Sök:

Tjänstekvalitet

En kvalitativ undersökning av Friskis & Svettis tjänster


Friskis & Svettis är en sammanslutning av ideellt arbetande idrottsföreningar som erbjuder alla människor en lättillgänglig träning. I dagsläget uppgår antalet medlemmar i Karlstad till cirka 4600 aktiva medlemmar. Utöver den grundläggande jympan som samtliga Friskis & Svettis-föreningar i Sverige erbjuder, kan Friskis & Svettis Karlstad erbjuda medlemmarna gym, spinning, aerobics samt utomhusverksamhet.Föreningen önskar att få en djupare insikt i hur medlemmarna hos Friskis & Svettis i Karlstad uppfattar kvaliteten på de utbjudna tjänsterna. En tjänst kan beskrivas som en kedja av värdeskapande aktiviteter eller händelser. Kvaliteten på en produkt är dess förmåga att tillfredställa och helst överträffa, medlemmarnas behov och förväntningar.Syftet med vår uppsats är att undersöka hur Friskis & Svettis medlemmar upplever kvaliteten på föreningens tjänster, vilka attityder som finns bland medlemmarna samt hur stor roll priset har i val av träningsanläggning. Vi genomförde en kvalitativ undersökning i form av fokusgruppsintervjuer som genomfördes i Friskis & Svettis lokal Syrefabriken. Då föreningen är uppdelad i fyra huvudgrenar, valde vi att genomföra en fokusgruppsintervju per gren.Genom undersökningen kan vi konstatera att medlemmarna är tillfredställda med de faktorer som de anser vara de mest centrala i deras kvalitetsbedömning men att det fortfarande finns ett antal kringliggande faktorer som bör åtgärdas.

Författare

Anders Ångbäck Erik Nilsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..