Sök:

Titta jag kan nu

en studie om elevers uppfattningar av
två olika arbetssätt inom ämnet Idrott och hälsa


Syftet med vår undersökning var att utifrån gällande kursplan i Idrott och hälsa arbeta med kroppsuppfattning i form av koordination och styrka genom två olika arbetssätt, äventyrsgympa och redskapsgymnastik. Samt jämföra elevernas uppfattningar om hur dessa arbetssätt påverkar deras stämning och deltagande. Vilket undervisningssätt som eleverna ansåg som roligare, under vilket av lektionstillfällena de tyckte sig vara mer aktiva och i vilken utsträckning de upplevde att de arbetat med sin koordination och styrka var de frågeställningar vi utgick ifrån. Vi har genomfört en aktionsstudie på en grundskola i Luleå där två sjundeklasser deltog. resultatet visar på att eleverna är mer positivt inställda till äventyrsgympan då de anser att denna form gör dem mer aktiva men också tränar deras styrka och koordination i större utsträckning än redskapsgymnastiken. Studien visar förutom detta att mer än hälften av eleverna tycker att redsakpsgymnastiken är rolig. De slutsatser vi kan dra av detta är att äventyrsgympan är ett uppskattat inslag i idrottsundervisningen och därför om möjligt bör introduceras för så många elever som möjligt. Trots äventyrsgympans popularitet anser vi att redskapsgymnastiken är ett viktigt inslag i Idrott och hälsa och därför bör bevaras.

Författare

Malin Berlin Lisa Nyström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..