Sök:

Tillsammans skapar vi lärande

Om lärande i grupp hos personer med långvarig sjukdom med utgångspunkt i Dorothea Orems Teori om omvårdnadssystem


Bakgrund: Att leva med långvarig sjukdom innebär förluster för individen och krav på anpassning. En viktig del i sjuksköterskans arbete med att stärka hälsa hos personer i behov av vård är att stötta lärande. En viktig del i lärande är interaktion och delaktighet. Som vårdvetenskaplig utgångspunkt har Dorothea Orems ?Teori om omvårdnadssystem? använts och denna teori beskriver interaktionen mellan sjuksköterskan och de personer hon vårdar.Syfte: Syftet var att nå kunskap om hur sjuksköterskan kan arbeta med lärande i grupp hos personer med långvarig sjukdom utifrån Dorothea Orems ?Teori om omvårdnadssystem?.Metod: En litteraturöversikt har genomförts där tio kvantitativa studier har sammanställts genom analys med Dorothea Orems ?Teori om omvårdnadssystem? som utgångspunkt.Resultat: Resultatet visar hur de olika programmen i studierna arbetat med lärande i grupp bland personer med långvarig sjukdom, där det framkommer skillnader och likheter i deltagarnas och sjuksköterskans roller. Likheter fanns i programmens fokus på interaktion mellan deltagarna såväl som på sjuksköterskans faciliterande roll. En viktig skillnad fanns i utsträckningen av deltagarnas påverkan på innehållet i gruppträffarna, där vissa program lät deltagarnas behov och intresse styra medan vissa program i förväg hade bestämt innehållet.Diskussion: I resultatdiskussionen argumenteras för att människans egenidentifierade lärandebehov bör styra lärandet. Lärandet bör främja utvecklandet av självstyrning hos personen. Resultatet visar att deltagarna i interaktionen mellan varandra har inneboende resurser som används för att främja individens och andras lärande. I metoddiskussionen uppmärksammas styrkor och svagheter kring val av metod för denna litteraturöversikt.

Författare

Maria Hedblad David Kilström

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..