Sök:

Tillsägelser och uppmaningar på förskolan ur ett genusperspektiv

I denna studie undersöktes förskolebarn och skolbarns uppfattningar av lustfyllt lärande. Fokus i tidigare forskning kring ämnet har främst legat på att utgå från lärares uppfattningar, men denna studie har riktat in sig på barns perspektiv av lustfyllt lärande. En fenomenologiskt inspirerad metod har tillämpats för att nå syftet, som är att utforska och beskriva det essentiella i barn och elevers uppfattningar av att känna motivation och lust till lärande. Vi ville också försöka förstå hur traditioner och institutioner formar barn och elevers möjlighetsvillkor. Datainsamlingsmetoden var gruppintervjuer och intervjumaterialet har analyserats och kategoriserats i teman. Resultatet av studien visar att essensen av barnens uppfattningar av lustfyllt lärande är:skapande, lek, rörelse, matematik och att berätta, stå i centrum. Det främsta centrala temat från båda institutionernas intervjusvar är att skapa. Trots undersökningens begränsade omfång kan de medverkande barnens svar användas för att säga något i vidare mening om fenomenet lustfullt lärande. Det låter sig göras genom att vi relaterat undersökningsdeltagarnas svar till tidigare forskning. Studiens slutsatser är att essensen av fenomenet lustfyllt lärande kan delas upp i sex centrala teman. Förskolebarnen uppfattar att essensen av fenomenet lustfyllt lärande finns i skapande och i att berätta, stå i centrum. Skolbarnen uppfattar att essensen av lustfyllt lärande finns i matematik, lek, rörelse och skapande.

Författare

Eva Ström Lundberg Elin Vincent

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..