Sök:

Tillit till e-handelsplatser

ur ett konsumentperspektiv


Vi har i denna uppsats valt att undersöka olika faktorer som påverkar konsumenters tillit till e-handelsplatser. Vi har med hjälp av olika teorier, en kvalitativ fallstudie i form av intervjuer och en kvantitativ tvärsnittsstudie i form av en enkät undersökt i vilken grad och hur olika faktorer påverkar konsumenters tillit till e-handelsplatser. Enkätundersökningen gjordes i form av en webbenkät med hundra respondenter. Intervjuundersökningen gjordes i form av telefonintervjuer med sju respondenter. Den slutsats vi kommit fram till visar på att rykte, upplevd säkerhet och upplevt skydd av personuppgifter är de faktorer som påverkar konsumenters tillit till e-handelplatser i störst grad. Uppbyggnad av e-handelsplatsen har något mindre påverkan än de tre ovanstående faktorerna, men har ändå hög påverkan på tilliten. Stora organisationer påverkar tilliten i relativt hög grad, medan små organisationer endast påverkar tilliten i mycket liten grad. Det går tydligt att se i resultatet att fotografier på anställda har mycket liten påverkan på konsumenternas tillit till e-handelsplatser. Övriga faktorer påverkar tilliten till e-handelplatser till en viss grad. I vårt slutsatsavsnitt har vi även presenterat skillnader mellan olika grupperingar i vår enkätundersökning. Slutsatsen för hur olika faktorer påverkar konsumenternas tillit presenterar vi i punktform i slutsatsavsnittet av vår uppsats.

Författare

Olle Bergvall Andreas Demblad

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..