Sök:

Tillämpning av Sex Sigma

en fallstudie utförd på Volvo Aero
Corporation


Det här examensarbetet har utförts på Volvo Aero Corporation i Trollhättan. Företaget tillverkar flygplansmotorer, turbiner samt komponenter till flygplans- och raketmotorer. Dessutom utför företaget underhåll på flygplansmotorer. Eftersom företaget behövde ett mer strukturerat sätt att arbeta med förbättringar började Sex Sigma implementeras under år 2000. Ett utbildningsprogram togs fram och medarbetare utbildades till Black Belts och Green Belts. När de utbildade kom ut i verksamheten och skulle driva Sex Sigma-uppdrag nådde man inte ända fram i den dåvarande strukturen. I och med detta började företaget istället att fokusera på ett annat förbättringskoncept, VU-programmet, som har en inbyggd organisationsstruktur. Idag ses återigen ett behov av Sex Sigma och man vill se resultat från dem som utbildats. Sex Sigma används dock inte i den utsträckning som önskas och därmed finns stor förbättringspotential. Syftet med det här examensarbetet har varit att kartlägga hur Sex Sigma används på Volvo Aero Corporation idag samt ge kort- och långsiktiga åtgärdsförslag som kan öka Sex Sigma-användandet. Datainsamlingen har till stor del gjorts genom intervjuer, enkätundersökning samt sammanställning av sekundärdata. För att få idéer till åtgärdsförslag genomfördes även en jämförande studie med två företag som arbetar med Sex Sigma på olika sätt. Under arbetets gång har också olika ledningsverktyg använts. Med hjälp av intervjuer fastställdes hur Volvo Aero Corporation arbetar med Sex Sigma idag. Det finns ett behov av ett arbetssätt som kan lösa problem av mellanstor karaktär och där ser man att Sex Sigma behövs. Företagets medarbetare har en positiv inställning till Sex Sigma och man tror på metodikens förmåga att lösa svåra problem. I dagsläget slutförs dock färre Sex Sigma-uppdrag än önskat. De problem som identifierats uppstår ofta vid initieringen av Sex Sigma-uppdrag, framförallt när uppdragen ska prioriteras och resurssättas. Genom att följa Sex Sigmas DMAIC-metodik identifierades kommunikation, ledningens efterfrågan samt tillgänglighet av kompetens som de viktigaste förbättringsområdena. För att förbättra kommunikationen rekommenderas företaget att bestämma och sprida hur Sex Sigma ska användas samt klargöra kopplingen mellan VU-programmet och Sex Sigma. Båda arbetssätten behövs och de kompletterar varandra. Det är därför viktigt att båda förbättringskoncepten ingår i företagets förbättringsarbete. För att tydligare visa på ledningens efterfrågan bör konkreta mål sättas upp och Sex Sigma bör kopplas till företagets strategiska fokus. Som åtgärd för att öka tillgängligheten av kompetens bör företaget förändra organisationsstrukturen kring de Black Belt-utbildade. I arbetet ges tre olika alternativ till hur detta kan göras.

Författare

Anna Kers Josefin Persson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..