Till vilken nytta är allmännyttan?
Socialt ansvar i allmännyttiga bostadsbolags ägardirektiv
Syftet med denna studie var att undersöka några lärares erfarenheter gällande att göra elever på gymnasiesärskolan delaktiga i bedömningen av deras kunskapsutveckling. Metoden jag använde mig av var intervjuer. Jag utförde studien i en mellanstor svensk kommun bland sex lärare som arbetade på gymnasiesärskolans nationella program. För att utröna vilka former av delaktighet som förelåg, använde jag mig av Harts (1997) delaktighetsstege. Resultatet visade på att alla lärare ansåg elevers delaktighet som viktigt. Resultatet visade även att lärarna saknade kunskaper om vad värdeorden i betygskriterierna står för i GySär13. Trots detta ansåg lärarna själva att de hade goda kunskaper i att bedöma elevers lärande. Resultatet visade att inom vissa områden fanns delaktighet till viss del enligt Harts modell. Dessvärre visade min studie att elever på gymnasiesärskolans nationella program inte är delaktiga i bedömningen av deras kunskapsutveckling.