Sök:

"Till slut hade jag lärt mig så bra att ingen tyckte jag var konstig längre"

Intersektionella förståelser av passering och funktion utifrån ett genusvetenskapligt perspektiv


Uppsatsen syfte är att undersöka vilka normer om funktion och funktionsnedsättning som reglerar när, var och hur personer med icke-synliga funktionsnedsättningar upplever att de kan passera som icke-funktionsnedsatta. Författaren analyserar förståelser av passering hos personer med icke-synliga funktionsnedsättningar utifrån en intersektionell förståelse av funktion, kön och genus. Med hjälp av transteoretiska tankar kring passering som praktik finner författaren flera likheter mellan hur tillfällen till passering skapas och förstås hos personer med funktionsnedsättningar och transpersoner både i en social och medicinsk kontext.

Författare

Christine (Kristin) Bylund

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..