Tidshantering i vardagen hos vuxna personer med utvecklingsstörning
Syftet med studien var att beskriva vuxna personer med utvecklingsstörningserfarenhet att hantera tid i vardagen. En intervjustudie med kvalitativ ansatsvaldes som metod. Datainsamling skedde genom semistrukturerade intervjuermed personer med utvecklingsstörning. Till analysarbetet valdes kvalitativinnehållsanalys. Fyra kategorier framkom ur analysbearbetningen; Svårighetermed tidshantering, Stöd med tidshantering av andra personer, Färdigheter itidshantering samt Egna strategier för tidshantering. Resultatet avspegladedeltagarnas erfarenheter av tidshantering i vardagen, samt deras erfarenheter kringsvårigheter kring tidshantering på daglig verksamhet och i hemmet. Det framkomäven att den sociala miljön fanns som stöd med tidshantering. Deltagarnaberättade om olika färdigheter för tidshantering i vardagen samt deras erfarenheterav de strategier de använde i vardagen för att själva klara av tidshantering i olikasituationer. Studiens slutsats visar att deltagarna har positiva erfarenheter avtidshantering i vardagen och att de upplever sig självständiga i hantering av detta.