Sök:

The struggle for the subjects

Reactions on the Swedish High School reform Gy 2007


Arbetet är en källstudie över inlägg publicerade på skolverkets hemsida. Studien undersöker reaktioner gentemot förändringar i det samhällsvetenskapliga programmet gällande ämnena religionskunskap, filosofi och psykologi. Skolverkets förslag att slå samman filosofi med psykologi kritiserades utifrån administrativa problem. Ämnena ansågs dessutom vara alltför olikartade för att slås ihop med hänsyn till deras vetenskapliga metoder, innehåll och historik. Resultatet är i linje med Lindes begrepp ämnesprofessionell kod och Hargreaves begrepp påtvingad kollegialitet. Religionskunskapens förstärkta ställning och filosofin och psykologins försvagade ställning kritiserades utifrån en mängd olika synvinklar. Religionsämnets vetenskaplighet och konfessionslöshet ifrågasattes. Kursplanen i religion kritiserades för att vara alltför omfattande, och religionslärarnas kompetens att undervisa i etik ifrågasattes. Filosofin försvarades utifrån dess nära koppling till styrdokument, och psykologin försvarades utifrån mänskliga behov och intresse. Studien fann en stark vilja bland lärarna att avgränsa sina egna ämnen gentemot andra ämnen.

Författare

Anders Wernersson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..