Sök:

The Borg

Vi har gjort vårt examensjobb på reklambyrån Aptera. På efterfrågan av Äventyrshuset Bodaborg, en av Apteras kunder, fick vi uppdraget att göra ett litet spel för reklamsyften. Som ett sätt att nå ut till konsumenterna på ett underhållande och lite nytänkande sätt. I reklambranschen är det viktigt att man har bra och nyskapande koncept för att folk ska lägga märke till, och ännu viktigare, gilla reklamen. Och reklam finns ju i alla möjliga former, så det kändes som ett naturligt steg att även använda dataspel som ett reklammedium. Vi var ett team på fyra personer som skulle jobba med projektet, två grafiker och två datorspelstekniker och det skulle pågå under tio veckor. Tanken var att vi skulle få färdigt en spelbar demoversion och eventuellt att man skulle kunna distribuera den som reklam till företag etc. Spelet skulle innehålla en bana, vilken består av tre rum med en knepig uppgift i varje rum, precis som på Bodaborg. Från början var den stora frågan vilken spelmotor vi skulle använda, men efter många överläggningar bestämde vi oss för att använda grafikmotorn Ogre, vilket fungerade överraskande bra. Tack vare det har hela projektet gått relativt smärtfritt.

Författare

Daniel Burlin Rickard Widmark

Lärosäte och institution

Luleå/LTU Skellefteå

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..