Sök:

Teori och Gestaltning

En diskursanalys kring begreppen inom K3, Malmö Högskola


Institutionen Konst, Kultur och Kommunikation (K3) på Malmö Högskola beskrivssom en plats för gränsöverskridande forskning och undervisning med engenomgripande koppling mellan gestaltning och teori. Det är långt ifrån någotsjälvklart och diskussionen är ständigt närvarande om vad det egentligen betyder ochhur det ska spegla metoder och innehåll i utbildningarna. Detta arbete är endiskursanlys kring begreppen teori och gestaltning för att synliggöra ochproblematisera olika synsätt och positioneringar inom K3. Empirin består avdeltagande observationer och videodokumentation av två personalkonferenser påtemat teori och gestaltning. Materialet analyserades för att undersöka vilka diskurseroch vilka positioner som kan urskiljas och hur de möts. Arbetet utgår ifrån ettsocialkonstruktionistiskt förhållningssätt och använder Norman Faircloughs tredimensioner av kommunikaton som ram för en kritisk diskursanalys.Resultatet presenteras i form av en kategorisering av olika diskursiva positioneringaroch hur dessa förhåller sig till varandra i ett maktperspektiv och visar på hurinomvetenskapliga och utomvetenskapliga intressen ofta kommer i konflikt och att deinomvetenskapliga perspektiven har en tydligt dominant ställning som marginaliserarbetydelsen och inflytandet från utomvetenskapliga perspektiv. Arbetet diskuterar ävenhur detta kan vara en spegling av en större social praktik och relaterar det tillgrundskolans bildämne och de nya läroplanerna för grundskola och gymnasium.

Författare

Dennis Augustsson

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..