Sök:

Temaundervisning och elevers lärande


Vi har under vår utbildning, vår egen skoltid och genom andra erfarenheter kommit i kontakt med temaarbeten vid ett flertal tillfällen. Många av de elever vi har mött tycker att de traditionella lektionerna känns tråkiga och ointressanta. Elever föredrar att arbeta mer i tematisk form, eftersom det är ett mer kreativt och spännande arbetssätt, än det traditionella lektionerna. Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur pedagoger och elever upplever temaundervisning kontra traditionell undervisning. Vi tog kontakt med en skola som arbetade tematiskt och har i denna gjort både observationer och intervjuer för att försöka hitta ett svar till vårt syfte. Vi har försökt se hur elever och lärare upplever sig motiverade och en jämförelse mellan de båda arbetssätten. I vårt arbete har vi sett att det går att arbeta på många olika sätt när man talar om temaarbete, vi anser att det är ett arbetssätt som gagnar de flesta elever beroende på upplägget av lektionerna och vad det är som pedagogerna vill ha ut från dessa. De pedagoger som vi har observerat och intervjuat lägger största vikten vid att eleverna ska lära sig att samarbeta mellan årskurserna och detta har de lyckats med, men vi anser också att själva lärandet har kommit i andra hand. Skulle lärarna däremot lägga upp lektionerna på ett annorlunda sätt skulle detta kunna gagna elevernas lärande till det bättre. Med vår forskning har vi fått större insikt i vad och hur man kan arbeta på ett tematiskt sätt, men i många delar har det även stärkt våra tankar i vår uppfattning om hur läraren inte bör lägga upp lektionsplaneringen.

Författare

Linda Bäcklin Anette Nyberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..