Sök:

Tematiskt arbete med yngre barn

tre pedagogers tankar om tematiskt arbete och om hur de arbetar tematiskt

Denna uppsats handlar om hur några pedagoger beskriver att de arbetar tematiskt med yngre barn och vad de grundar sitt tematiska arbete på. Mina frågeställningar var: Hur beskriver pedagogerna att de arbetar tematiskt? Vad grundar pedagogerna sitt tematiska arbete på? För att få reda på detta valde jag att intervjua tre pedagoger som är verksamma i förskolan och i förskoleklass. Alla tre pedagoger arbetar regelbundet tematiskt med yngre barn. Min slutsats är att det blir skillnader i det tematiska arbetssättet, beroende på vilken teori man väljer att utgå ifrån eller vilket synsätt man har. Barnen och deras lärande får utifrån pedagogernas val av teori eller synsätt olika förutsättningar. Jag har genom mitt arbete insett att det sociokulturella perspektivet, de svenska läroplanerna Lpfö 98 och Lpo 94 och Reggio Emilias synsätt ligger mycket nära varandra. Under studiens gång har jag märkt att teorierna/synsätten ofta är sammanflätade inom många områden vad gäller barns lärande vid ett tematiskt arbetssätt. Vidare har jag sett skillnader på arbetssätten i förskola respektive förskoleklass, men kan inte dra några slutsatser av det i min studie då det skulle krävas fler undersökningar och intervjuer för att kunna bekräfta detta.

Författare

Hanna Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign, teknik och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..