Sök:

Temaarbete

ett arbetssätt för att öka elevers motivation
till lärande

Syftet med vår studie var att undersöka hur elevers motivation till lärande påverkas genom ett temainriktat arbetssätt. Studien utfördes under sex veckor på en skola i Piteå kommun. Klassen där vi utförde vår studie bestod av elever från år 4-5-6. Arbetet med eleverna omfattade ett temaarbete om Australien och Nya Zeeland där eleverna fick jobba i ett utforskande och upplevesebaserat arbete en längre tid och på ett omväxlande sätt där flera skolämnen berördes. Eleverna fick möjlighet att jobba både i grupp och enskilt. För att se om vi uppnått vårt syfte använde vi oss av enkäter före och efter temaarbetet, elevers dagboksanteckningar och våra observationer under temaarbetets genomförande. I samtliga undersökningsmetoder utgick vi från sju, av oss utvalda, indikatorer för motivation. Vi kunde i resultatdelen se att fem av de sju indikatorerna för motivation påverkats positivt. Vår slutsats blev därmed att temainriktat arbetssätt påverkar motivationen till lärande positivt.

Författare

Maria Ennefors Karin Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..