Sök:

Temaarbete

Barn och pedagogers syn på tematiskt arbete på en förskola


Läroplanen för förskolan (Lpfö:98) uppmuntrar pedagoger att ha ett temainriktat arbetssätt. Vi har valt att undersöka vad pedagoger och barn på en förskola anser om att arbeta temainriktat. Vidare vill undersöka och ta reda på vilka kvalitéer som främjar och utvecklar barnens sociala utveckling i temaarbetet enligt pedagogerna och se vilka faktorer som är viktiga för att pedagogerna och barnen ska kunna arbeta framgångsrikt med tema på en förskola. För att undersöka detta har vi gjort en kvalitativ undersökning, genom att intervjua barn och pedagoger på en förskola. Vi har kommit fram till att barnen och pedagogerna tycker om att arbeta temainriktat. De uttrycker att deras sociala utveckling främjas genom att de arbetar vilket sker genom att pedagoger och barnen tillsammans kommunicerar i temaarbetet och att barnen sinsemellan lär av varandra. Detta kan kopplas till teorin om det sociokulturella lärandet, som innebär att barn genom ett socialt samspel och kommunikation lär sig nya saker hela tiden (Säljö 2003). En viktig faktor som vi kom fram till var att alla avdelningarna på förskolan bygger sina temaarbeten utefter barnens intresse, vilket kan kopplas till Hatties forskning där han betonar vikten av att pedagoger ska utgå från elevers perspektiv i undervisningen.

Författare

Anne Svensson Madeleine Borg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..