Sök:

Tekniska verktygs roll i matematikundervisningen


Tekniska verktygs roll i matematikundervisningen på en gymnasieskola av Andreas Hedberg (2011). Examensarbete vid Luleå Tekniska Universitet. Denna studies syfte var att undersöka vilken roll tekniska verktyg har i matematikundervisningen på en gymnasieskola. Undersökningen bestod av en litteraturstudie och en fallstudie med fyra lärare som studieobjekt. Fallstudien genomfördes med en observation och en efterföljande intervju. Studien visar på att huvudskälen till användandet av tekniska verktyg var visualisering och rithjälp, och kombinationen av matematiken och bilden bidrog starkast till lärande. Noggrannheten och snabbheten i ritandet var också viktigt då detta både sparade tid och ökade kvalitén på figurerna. Lärarna var generellt positiva till tekniska verktyg och upplevde användandet av dem som en självklarhet. De såg trots detta vissa risker med verktygen, bland annat att de överanvändes och att de blev störningsmoment.

Författare

Andreas Hedberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..