Sök:

Tar pojkar och flickor lika stort utrymme i klassrummet?

en
studie kring hur utrymmet fördelas mellan könen i ämnet
biologi


Syftet med detta arbete har varit att studera eventuella skillnader i det verbala och fysiska utrymmet som pojkar och flickor tar i klassrummet, samt ta reda på hur eleverna upplevde klassrumssituationen i detta avseende. Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo94), skollagen, samt litteratur och artiklar kring tidigare forskning har studerats för att få större insikt kring det valda ämnet. Undersökningen genomfördes i en årskurs 9 på en högstadieskola i Piteå Kommun. Strukturerade observationer med observationsschema användes för att upptäcka eventuella könsskillnader i det verbala och fysiska utrymmet. Enkät lämnades sedan ut till eleverna i den observerade klassen för att ta reda på hur de uppfattade situationen. Det erhållna resultatet visade att pojkarna står för den större delen av det verbala och fysiska utrymmet i klassrummet genom att störa mer än flickorna. I övrigt visade undersökningen på en jämn fördelning i kontakterna mellan läraren och eleverna.

Författare

Maria Thurfjell Marie Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..