Sök:

Talutrymmet i klassrummet


ett försök att medvetandegöra elever om det gemensamma
talutrymmet ur ett genusperspektiv


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om man genom att medvetandegöra eleverna om det gemensamma talutrymmet i klassrummet, kan öka jämställdheten mellan flickor och pojkar gällande den muntliga kommunikationen. Undersökningen genomfördes i en årskursblandad 5-6:a. Vi använde oss av "lyssnarövningar", där tyngdpunkten låg på aktivt lyssnande och koncentration. Jämsides med övningarna samtalade vi med eleverna om vad begreppet talutrymme innebär, vikten av att lyssna, samt diskuterade och reflekterade tillsammans i klassen runt övningarna. Resultatet av vårt arbete visar tendenser på att eleverna har medvetandegjorts om vad det gemensamma talutrymmet är, och har börjat reflektera över hur det används. Det framgår även vissa skillnader mellan könen i hur man tillskansar sig ordet i klassrummet. Den litteratur vi har läst om ämnet ifråga, bekräftar den verklighet vi själva har fått erfara i den klass vi har praktiserat, nämligen att pojkarna är de som tar det största utrymmet, medan flickorna fortfarande är de tystare i klassrummet.

Författare

Anna Hedlund Chatrine Holmbom

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..