Sök:

Taluppfattning i ofördelaktiga förhållanden

Hur pa?verkar kognitiv fo?rma?ga perceptionen av enstaviga ord i brus besta?ende av talande ro?ster?


Inom disciplinen kognitiv ho?rselvetenskap tilla?mpas en integrerad ansats da?r taluppfattning beskrivs ur ba?de ett auditivt bottom-up-perspektiv och ett kognitivt top-down-perspektiv. Studien underso?kte hur taluppfattning varierar med, respektive utan top-down-sto?d och vad de kognitiva fo?rma?gorna uppma?rksamhet, minne och inhiberingsfo?rma?ga hade fo?r inverkan. Taluppfattningsfo?rma?ga utva?rderades med hja?lp av ett Speech-In-Noise-test (SIN-test) som bestod av tre deltest da?r enstaviga ord presenterades i en ofo?rdelaktig miljo? besta?ende av ro?ster som talande i mun pa? varandra. I deltest 1 presenterades ord i uppa?tga?ende fo?rha?llande till ro?sterna utan kognitivt sto?d, i deltest 2 presenterades ord i neda?tga?ende fo?rha?llande till ro?sterna med kognitivt sto?d och i deltest 3 presenterades ord i uppa?tga?ende fo?rha?llande till ro?sterna med kognitivt sto?d. Detta resulterade i identifiering av tre tro?skelniva?er fo?r taluppfattning. Kognitiva fo?rma?gor utva?rderades med hja?lp av Reading span test, Size Comparison span task (SIC-span) och Paced Auditory Serial-Addition Test (PASAT). Enva?gs variansanalys av taluppfattningstesten visade pa? signifikanta skillnader mellan alla tre testen. I test 2 identifierades la?gst tro?skelva?rde, da?refter test 3 och slutligen test 1. Korrelationsanalys visade pa? icke signifikanta samband mellan de tre SIN-testen. Av de kognitiva fo?rma?gorna och SIN- testen visade endast PASAT A pa? ett signifikant samband med SIN-test 2. Analys av de kognitiva fo?rma?gorna och differenserna mellan SIN-testen gav inga signifikanta samband. Slutligen vid analys av de kognitiva fo?rma?gorna hade PASAT A och PASAT B ett starkt positivt samband medan PASAT B och Reading span test hade ett starkt negativt samband. Resultaten i studien talade fo?r att top-down-sto?d ger ba?ttre taluppfattningsfo?rma?ga och att uppma?rksamhetskapacitet a?r en fo?rma?ga som har en signifikant inverkan pa? taluppfattning i neda?tga?ende fo?rha?llande till ett brus av ro?ster. 

Författare

Sara Widman Börjesson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..