Ta kontakt
lärare och föräldrars personliga möte för att
stimulera elevens skolsituation
Syftet med vårt arbete var att undersöka den personliga kontakten mellan lärare och föräldrar. För detta har vi använt oss av en kvantitativ enkätundersökning och kvalitativa intervjuer. Enkäterna besvarades av föräldrar till barn i fyra klasser i skolans tidigare år. Intervjuerna genomfördes med lärare i dessa fyra klasser. Resultatet av vår undersökning visar att lärare och föräldrar överlag är nöjda med den personliga kontakten. Utvecklingssamtal visade sig vara den mest uppskattade och använda formen för personlig kontakt. Vi ser dock en tendens till brister i den personliga kontakten från både föräldrar och lärare. Det finns föräldrar som inte är engagerade i sitt barns skolsituation. Detta medför i sin tur att läraren känner sig osäker på hur de ska nå dessa föräldrar. Enkätundersökningen visar på att många föräldrar önskar en mer kontinuerlig kontakt med sitt barns lärare.