Sök:

Ta fram läslusten

genom varierad och individualiserad undervisning


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om vi kunde se en förändring i elevernas inställning till skönlitteratur, när de fick arbeta med noveller på ett varierande och individualiserande sätt. Undersökningen tog plats i en klass 7 på två olika skolor i länet under en sju veckor lång praktikperiod. Metoden byggde på en enkät som innehöll öppna frågor. Eleverna fick även vid två tillfällen skriva ner sina tankar och åsikter om novelläsning i sina loggböcker. Projektet avslutades med ytterligare en enkät som skulle visa om eventuell förändring hade skett. Resultatet av undersökningen visade att det är variationen kopplad till inlärningsstilen som är avgörande för att få en ändrad inställning till skönlitteratur. Dessutom upptäckte vi att när eleverna själva fick bestämma novell, arbetssätt och framför allt att göra detta i egen takt, ledde det till att eleverna fick en positiv inställning till skönlitteratur.

Författare

Björn Jakobsson Maria Toolanen

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..