Systembolagets roll i samhället
En diskursanalytisk studie av hur en offentlig organisation kan uppfattas utifrån dagens konsumtionssamhälle
Foucauldean genealogical discourse analysisConsumer societyCorporate storytellingSystembolagetZygmunt BaumanJohn ClarkeFoucauldeansk genealogisk diskursanalysKonsumtionssamhälleOrganisationsberättelseSystembolagetZygmunt BaumanJohn Clarke
Denna studie underso?ker hur Systembolagets roll kan uppfattas genom deras organisationsbera?ttelse. En tematisk textanalys har gjorts av Systembolagets webbpublicerade material fo?r att faststa?lla vilka diskurser som framtra?der i materialet fo?r att framsta?lla deras roll. Denna studie bygger pa? Zygmunt Baumans teori om va?rt samtida konsumtionssamha?lle samt John Clarkes resonemang om hur offentliga organisationer har beho?vt anpassa sig till detta konsumtionssamha?lle. Den metodologiska ansats som har anva?nts fo?r att studera detta a?r foucauldeansk genealogisk diskursanalys. Inom denna diskursteoretiska angreppssa?tt studerar sambandet mellan ett fenomen och den kontext som fenomenet har uppsta?tt inom. Fo?r denna studie handlar det da? om hur Systembolagets texter kan fo?rsta?s utifra?n det samtida konsumtionssamha?llet utifra?n vilket texterna har producerats. De diskurser som framtra?der i materialet a?r myndighetsdiskursen, ansvarsdiskursen samt servicediskursen. Utifra?n de resultat som framtra?der kan Systembolaget uppfattas som en akto?r med en ma?ngsidig identitet, da?r ba?de organisationens myndighetsuto?vande och ansvarsfulla sida tillsammans med deras kundorientering fa?r dem att framsta? som en modern offentlig verksamhet med konsumenten sta?ndigt i fokus.