Sök:

Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Sett ur förskollärarnas perspektiv

Syftet med denna studie var att utforska förskolans pedagogiska miljö utifrån barnens perspektiv gällande barns inflytande och delaktighet i förskolan. Studien utgår från ett postmodernt perspektiv på barnet och barndomen. För att nå barns känslor och tankar kring ett eget inflytande och deltagande i förskolan utfördes 8 intervjuer, utförda på två förskolor där sammanlagt 16 barn deltog. Barnen som ingick i studien var mellan 4-5 år gamla. Intervjuerna som utgjorde studiens empiri videodokumenterades och videofilmerna användes senare i studiens analys. I studiens resultatanalys trädde fyra teman fram som ringade in studiens resultat; skönt när pedagoger lyssnar, inflytande som valmöjlighet, pedagogerna bestämmer samt, bestämma över det som är nära mig. Studiens resultat visade på en uppgivenhet hos barnen när vi samtalade om hur det känns att bli sedd och lyssnad till på förskolan, samtidigt visade barnen starka positiva känslor när de beskriver känslan av att bli sedd och bekräftad av förskolans pedagoger. Barnen vill vara med och bestämma på förskolan trots att de känner att de inte får gehör för sina tankar och åsikter från pedagogerna. De flesta barnen vill vara med och bestämma om saker som rör deras vardag och som är meningsfulla för dem samtidigt som de inte vill inte behöva ta ?vuxen-beslut?.

Författare

Anna Pettersson Linda Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..