Sök:

System för CRM - en marknadsanalys


Uppsatsen undersöker den svenska marknaden för CRM-system utifrån faktorer som företagskategori, kundrelation, befintligt kundrelationsstöd m.m. Vilka funktioner i ett system som företagen uppskattar mest undersöks också samt hur faktorer typiska för mjukvara påverkar situationen.Resultaten visar att det finns ett behov bland små och medelstora företag för CRM, dock inte för alla företag. Många företag använder egenutvecklade system, kanske för att de kommersiella systemen inte motsvarat deras behov. Funktionsmässigt uppskattades grundläggande funktioner mest, och fördelningen mellan CRM-områdena var jämn. Gällande mjukvarukaraktäristik ser företagen funktionaliteten som den primära faktorn i deras val av CRM-system.Det är en klar fördel att kunna erbjuda ett system på det nationella språket.

Författare

Gustav Widerström Mattias Östman

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..