Sök:

Symbollek, sensomotorik och joller

en studie av två barn i åldrarna 10 respektive 14 månader


Redan i spa?dbarnsa?lder anva?nder sig barnet av symboler i leken, det vill sa?ga symbollek. Samtidigt som sensomotoriken hos det lilla barnet utvecklas sa? bo?rjar barnet ge ifra?n sig ljud, joller, som sedan blir mer och mer likt den vuxne ma?nniskans tal. Utifra?n uppgifter grundat pa? Piagets kognitiva utvecklingsteori underso?ktes tre komponenter; symbollek, sensomotorik samt joller. Deltagarna var tva? spa?dbarn i a?ldrarna 10 respektive 14 ma?nader, en pojke och en flicka. Syftet med denna studie var att go?ra en beskrivning av dessa tva? spa?dbarn da?r symbolleken, sensomotoriken och jollret var i fokus.Metoden gick ut pa? att go?ra en filminspelning per barn da?r barnen fick utfo?ra uppgifter som pro?var kognitiva operationer som utvecklas under spa?dbarnsa?ren. Da?refter transkriberades det inspelade materialet. Analysen av interaktion i leken genomfo?rdes genom djupanalys med inspiration av Communication Codes Scheme, analysen av de kognitiva operationerna gjordes utifra?n Piagets utvecklingsteori och jolleranalysen utifra?n Ollers jollerstadier.Studiens resultat visar att det finns skillnader utvecklingsma?ssigt mellan ett barn i 10 ma?naders a?lder och ett barn i 14 ma?naders a?lder inom samtliga omra?den, vilket a?ven litteraturen sto?djer. 

Författare

Sara Moritz Hanna Persson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/LogopediHälsouniversitetet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..