Sök:

Sverige år 2020 - en ouppnåelig innovationsdröm?

En upplevelsebaserad provokation mot den svenska innovationsstragegin N2012.27


En innovation handlar i grund och botten om en förståelse och inkorporation av den komplexa kreativiteten i en innovationsprocess. I denna studie har sex centrala kärnvärden kring den upplevda kreativiteten tagits fram med hjälp av semistrukturerade intervjuer från tio respondenter. Utifrån en fenomenologisk ansats har dessa kärnvärden utvecklats från begreppen kreativitet och innovation. Inom kreativitet var ? relatera, förändra och kommunicera ? centrala begrepp för respondenterna. Inom innovation var det istället ? mening, kvalitet och tillväxt. Genom att anta en tydlig och provocerande syn på kreativitet och innovation har dessa kärnvärden använts som redskap för att utmana den svenska innovationsstrategin N2012.27 i vilken svenska Regeringen vill utveckla det svenska innovationsklimatet till år 2020. Studiens resultat visar att denna satsning är missriktad och otydlig. Det är inte det innovativa Sverige som i första hand bör eftersträvas, det är den kreativa medborgaren.

Författare

Christian Strandberg Madéleine Pilstrand

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..