Sök:

Svenska företag i Mexiko

En studie om hur fem svenska företag upplever och hanterar kulturskillnader


Kultur differentierar samhällen världen över och skillnader kan orsaka problem för företagare som saknar kunskap eller underskattar dessa skillnaders betydelse. Den holländske forskaren Geert Hofstede har under mer än 40 år bedrivit forskning om kulturskillnader och placerat samt värderat ett stort antal länder i olika dimensioner vilka i uppsatsen utgörs av Osäkerhetsundvikande, Individualism, Maktdistans och Maskulinitet. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur fem svenska företag upplever och hanterar kulturskillnader mellan Sverige och Mexiko utifrån Hofstedes fyra dimensioner av nationell kultur. För att kunna genomföra denna studie har frågor kopplade till nationell kultur baserade på Hofstedes dimensioner använts och personer på fem svenska företag har intervjuats. Resultatet visar att det tydligt finns skillnader i nationell kultur mellan Sverige och Mexiko. Utifrån dessa skillnader har tre punkter identifierats som anses särskilt viktiga för företag med verksamhet i landet; affärsrelationer, hantering av ledarskap och säkerhetsläget. Skillnader i hantering av dessa punkter anser uppsatsförfattarna bero på företagets storlek, typ av verksamhet i landet, resurser samt tidigare erfarenhet av internationalisering. Företag med verksamhet i Mexiko bör särskilt beakta hur man på bästa sätt efter sina förutsättningar skall gå tillväga vid hanteringav dessa skillnader i nationell kultur.

Författare

Soler Bitar Jesper Dahl Albin Larsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..