Sök:

Svenska elevers matematikprestationer

En nedåtgående trend

Vårt syfte med denna undersökning har varit att bidra till kunskap om de yngre barnensmatematik. Det har skett genom kartläggning och analyser om tre och fyra åringar i förskolanordnar och sorterar olika föremål i två planerade aktiviteter. Undersökningens övergripandeforskningsfrågor var: hur ordnar och sorterar barn föremål individuellt? Vad säger barnen omsina strategier för att ordna och sortera olika föremål? Undersökningen har utgått ifrån ettsociokulturellt perspektiv som betonar språkets och kommunikationens betydelse för barnslärande. Undersökningen har genomförts med en kvalitativ ansats med observation ochintervju som metod. Videodokumentationer har genomförts parallellt med intervjuerna medbarnen. Totalt har åtta barn från två olika förskolor deltagit i studien. Tidigare forskning inomdetta område utgår vanligtvis ifrån fenomonografiskt perspektiv samt variationsteorin.Resultatet av denna undersökning visar på att barn använder sig av olika strategier då deordnar och sorterar olika föremål. Framförallt utgick de flesta barnen efter föremålens färgoch modell. Det synliggjordes också att flera barn istället för att använda det verbala språketanvände sig av kroppsspråket med hjälp av tecken och peka med fingrarna. I resultatetbelystes även att det var flera barn som gjorde på liknande vis då de sorterade och ordnadevissa föremål som utgjordes av helikoptrar och flygplansom användes i båda aktionerna. Detvar större variation i barnens strategier då de ordnade och sorterade legoföremål.

Författare

Jesper Jansson Verner Patrick

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..