Sök:

Svensk spelmarknad - En studie om förväntningar och upplevelse på spel


Varje dag ser vi en kraftig marknadsföring av olika spel på marknaden, därolika typer av spel har egna program, reklam som sänds på de bästasändningstiderna och populära ungdomsprogram är sponsrade av olikaspelbolag. Spelmarknaden försöker locka spelare med höga vinster, vilketleder till att kunderna återkommer i hopp om att vinna. Spelbolagen försökertillfredställa kundernas behov genom att få kunderna att bli lojala tillföretaget. Dagens spelmarknad har utvecklats vilket har gjort attspelbranschen har blivit mer beroende av tekniken. Den nya teknologin harbidragit till en stor kontaktenhet mellan företag och konsumenter som gerföretagen en möjlighet att hitta nya sätt att möta kundbehoven på.Vår undersökning handlar om vilka faktorer som är betydelsefulla för attreducera gapet mellan förväntningar och upplevelser för spelprodukter samten jämförelse mellan Svenska Spel och utländska aktörer. Vi har ävenundersökt hur utvecklingen av teknologin har påverkat utbudet av spel, därundersökningen har utförts genom en kvalitativ studie, där intervjuerna hargjorts med Svenska spel, Betsson och Unibet.De slutsatser vi har kommit fram till är att budskapet i reklamen är det somkan reducera gapet mellan upplevelse och förväntningarna genom attreklamen ska vara trovärdig på det sättet att kunderna vet att det finns enmöjlighet att vinna. Skillnaden mellan Svenska spel och de utländskaaktörerna är att Svenska spel är statligt reglerad, anledningen till monopoletär att det uppfyller sociala skäl då pengar går tillbaka till samhällsnytta. Deutländska aktörerna är privatägda och då går pengarna tillbaka tillaktieägarna. Internetanvändandet har blivit en del av människans vardag ochspelbolagen har gjort det bekvämt för kunderna då de kan sitta hemma ochanvända deras tjänster på nätet. Att de är tillgängliga för sina kunder dygnetrunt bidrar till att de kan skaffa sig nya kunder.

Författare

Jovana Duric Lyli Linh

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..