Svensk-norska unionsupplösningen i läroböckerna.
Unionsupplösningen 1905LäroboksanalysNorska historieböckerSvenska The dissolution of The Swedish ? Norwegian union. Textbook analysis
Sammanfattning/Abstract
Olsson Nina ( 2005) Svensk-norska unionsupplösningen i läroböckerna. The Swedish -
Norwegian union in textbooks. Gymnasielärarutbildningen, Historievetenskap och
lärande. Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syfte
Syftet med detta arbete är att undersöka och jämföra hur den svensk- norska
unionsupplösningen har behandlas i norska och svenska läroböcker i historia. Samt
identifiera skillnader och likheter och försöka förklara dem.
Metod
Christer Karlegärds har ett antal punkter för att analysera läroböcker i historia. Det är
utifrån dessa punkter jag har valt att analysera texterna om unionsupplösningen. Jag
jämför läroböckerna med varandra för att se skillnader och likheter. I min analys
redogör jag för rimliga hypoteser som syftar till att förklara de skillnader och likheter
jag har identifierat.
Resultat
Undersökningen visar att det finns en hel del skillnader och likheter. Den största
skillnaden är texternas omfattning. De orsaker som kan förklara skillnaderna är att
unionsupplösningen har olika betydelser i de båda länderna och detta i sin tur har
påverkat läroböckernas utformning. Likheterna i texterna kan förklaras med likartade
kursplaner och läroboksförfattarnas vilja att framställa så neutral historia som möjligt.
Nyckelord: Unionsupplösningen 1905, läroboksanalys, norska historieböcker, svenska
historieböcker.