Sök:

Svårigheter vid andraspråksinlärning av det svenska språket

En studie av andraspråksinlärningen hos fyra spansktalande personer


Syftet med den här studien är att undersöka de språkliga svårigheter som fyra spansktalandepersoner från samma familj möter när de lär sig svenska som ett andraspråk och att se om devuxnas språkbruk skiljer sig från barnens. Undersökningen omfattas av fem språkligaaspekter. För att uppnå detta har enskilda samtal genomförts i en trygg och lugn miljö med varoch en i familjen där alla har fått berätta om sig själva och svara på personliga frågor.Mitt resultat visar att aspekterna tillämpning av inversionsregeln, placering av negation,uttal av vokaler, uttal av finala konsonanter samt uttal av konsonantkluster är svåra församtliga i familjen. Jag har kunnat se att det finns starka influenser från det spanska språketoch att negativ transfer är vanligt. Transfer visade sig vara vanligare vid fonetiska aspekterjämfört med de syntaktiska. Skillnader mellan de vuxnas språkbruk och barnens förekommer.Barnen klarar de fonetiska aspekterna något bättre än de vuxna.Slutsatsen är att samtliga informanter måste ta sig genom samma språkliga svårigheter,men barnen klarar av de fonetiska aspekterna bättre än de vuxna. Vid de syntaktiskasvårigheterna letar informanterna efter ett system vilket gör att transfer förekommer i mindreutsträckning än vid de fonetiska aspekterna.

Författare

Carolina Bölander

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..