Sök:

Surfa mot lärande

En kvalitativ studie om IT i förskolan


Denna studie handlar om ny IT-teknik i förskolan. Syftet med studien var att ta reda på hur surfplattan kan användas i den dagliga verksamheten på en förskola. Samtidigt ville vi ta reda på hur den nya tekniken uppfattats av pedagogerna och barnen. Vi genomförde en studie med observationer och intervjuer på en tre till fem års avdelning där de integrerat surfplattor i den dagliga verksamheten. Urvalet av förskolor som arbetat in surfplattor i den dagliga verksamheten var mycket begränsade men vi kunde söka oss till en förskola i Sverige. Studiebesöket varade över en dag och resulterade i en hel del material till vår studie. Vi förmedlar i studien vad styrdokumenten säger om användandet av ny teknik i förskolan. Forskningen som vi utgått ifrån har varit inriktat på IT och datoranvändande eftersom det ännu saknas forskning kring användandet av surfplattor i förskolan. Detta är en anledning till varför vi valt att inrikta oss just på surfplattor. Resultatet visar att surfplattorna går att använda på olika sätt i olika delar av verksamheten, både i den fria leken och i samlingar. Vi ser också hur surfplattan fångar barnens intressen inbjuder till samspel mellan barn i olika åldrar. En av anledningar till att vi ville genomföra denna studie är för att vi har ett intresse av It-teknik eftersom vi har tagit del av den tekniska utvecklingen och tror att den bör integreras hos barnen redan i förskolan.

Författare

Jaime Aqvirre Tim Linde

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..