Sök:

Super Mario wears Prada - En studie om produktplacering i elektroniska spel


Syfte: Syftet med studien är att förstå konsumentens upplevelse avproduktplacering i elektroniska spel. Metod: Vi använder oss av fokusgrupper för att samla in empiriskt material. Den största fördelen med detta är att deltagarna i en fokusgrupp utmanas och ifrågasätts av de övriga gruppdeltagarna och därför måste deltagarna motivera och reflektera över sina ståndpunkter.Vi kan därför uppnå större förståelse av de bakomliggandeorsakerna till deltagarnas åsikter. Teoretiska perspektiv: Vi har använt oss av teorier om perception för att förstå hur konsumenternatar till sig produktplacering. Teorier om det implicita ochexplicita minnet hjälper oss förstå hur konsumenterna kommerihåg varumärken från produktplaceringen. Slutligen använder viteori om hybrid kommunikation för att ur ett större perspektiv sehur produktplacering förhåller sig till traditionell marknadskommunikation. Empiri: Fokusgruppernas deltagare var överens om att produktplaceringentillförde spelen en känsla av ökad realism. De var dock överens om att produktplaceringen inte fick bli övertydlig då detta får den att störa spelupplevelsen. Resultat: Tack vare produktplaceringens natur upplever konsumenterna den inte som marknadskommunikation. Det går därför att med produktplacering undvika konsumenters selektiva bortsortering av reklambudskap.

Författare

Marcus Dahlberg Eivind Aamodt Tollefsen Lars Kungberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..