Sök:

Subtraktionsstrategier

En svag taluppfattning kan medföra svårigheter i subtaktionsstrategier


SAMMANFATTNINGJag har i mina tidigare yrkesår i förskoleklass upptäckt hur viktigt det är att barnen förstår de matematiska begreppen och har ord på dem. De måste ges en möjlighet att tidigt få utveckla en grundläggande taluppfattning. Syftet med min studie blev då att undersöka hur elever med svag taluppfattning förstår subtraktion, som jag upplevt är den första svårigheten de stöter på i matematiken. Jag ville också undersöka om mitt sätt att kunna variera matematiken i subtraktion, skulle hjälpa eleverna att hitta en gynnsam tankeform. Jag gjorde min studie med en grupp på 6 elever i åk. 3. Den metod jag använde mig av var observationer och loggbok. Jag gjorde en taluppfattningstest för att se vilken nivå eleverna låg på i början av studien och en sluttest för att se om mina aktiviteter med eleverna gav något resultat. Taluppfattningstesten visade att eleverna har svag taluppfattning, men samtidigt var testen väldigt bred med många vardagsnära uppgifter och uppgifter där eleverna skulle uppskatta och omvandla enheter. Det var inte tillräckligt många subtraktionsuppgifter för att kunna använda till att analysera vad eleverna förstått av aktiviteterna. Därför gjorde jag en annan sluttest med uppgifter enbart från våra aktiviteter. Sluttesten jag gjorde med eleverna visade ett bättre resultat. Jag har också under mina aktiviteter sett att eleverna utvecklar sitt tänkande när de får "prata" subtraktion och samtidigt får laborera med konkret material.

Författare

Eva Linvall

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..