Styrning inom franchising utifrån Simons styrmodell, samt förtroendets inverkan på denna
en fallstudie av fyra företag
Franchising är enligt flera källor ett starkt växande fenomen runt om i
världen. Utformningen av ett franchisesystem är en investering som kan ge
god avkastning, men som inte sköter sig självt. Det anses därför vara av
stor vikt att franchisegivaren kan kontrollera att franchisetagarna utför de
delegerade uppgifterna på ett önskvärt sätt. Enligt vår mening skulle Simons
styrmodell kunna vara den styrning som möjliggör detta. Simons modell bygger
på att styra ett företags stabilitet med hjälp av fyra olika styrningar och
dessa är värderingsstyrningen, den gränsskapande, den diagnostiserande och
den interaktiva styrningen. Dock så ändras samhället och en effektiv
implementering av styrmodeller försvåras. Flertalet författare menar därför
att nyckeln till framgång heter förtroende eftersom ett högt sådant främjar
ett effektivt samarbete. Vårt syfte med uppsatsen är således att se hur väl
franchisegivare styr sina tagare utifrån Simons styrmodell och hur
förtroendet inverkar på denna styrning.
Vi har gjort en fallstudie av fyra företag där vi kommit fram till att det
finns flera likheter med teorin. Dock så är det i dagsläget inget av
företagen som uppvisar en exemplarisk tillämpning av Simons styrmodell.
Förtroendet visade sig ge upphov till förändringar i vissa av styrningarna,
men dock marginella sådana.