Sök:

Styrning i tjänsteföretag - ur ett ledningsperspektiv


Förändringstakten i samhället har ökat och det har lett till att styrningen i de flesta företag har fått en ökad betydelse. Tjänster har blivit en allt större del av många länders totala produktion. Traditionellt har styrningen varit utformad för tillverkade företag och för att den skall fungera effektivt i tjänsteföretag bör den anpassas till dessa företags verksamhet. Syftet med denna uppsats var att, ur ett ledningsperspektiv, skapa förståelse för styrning i tjänsteföretag, samt att analysera om det finns några utmärkande drag med denna styrning. Fallstudier genomfördes på tre tjänsteföretag i Luleå Kommun. Resultatet av fallstudierna visade att stora delar av respondentföretagens styrning stämmer överens med teorier kring styrning i tjänsteföretag. En del som betonas starkt, både inom teorin och av de tre företagen, är den som handlar om de två viktigaste relationerna i ett tjänsteföretag, nämligen relationen till företagets kunder och till dess medarbetare.

Författare

Erika Broström Erika Lindroth

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..