Sök:

Styrmedel och strategi ur företagens synvinkel

Bakgrund och problem: Ekonomiska frågor har under senare år givits stort utrymmer imedia och samhällsdebatten och ekonomistyrningsämnet befinner sig i förändring. Strategiskekonomistyrning har diskuterats under flera år och många metoder så som aktivitetsbaseradkalkylering (ABC), det balanserade styrkortet (BSC) och målkostnadskalkylering (TargetCosting) har utvecklats och introducerats. Samtidigt tar inte företagen till sig ochimplementerar dessa metoder så som de flesta forskare hade förväntat sig. Fleraenkätundersökningar har genomförts utan tydliga svar. Langfield-Smith argumenterar för attforskning och studier istället ska inrikta sig mot hur specifika tekniker eller processer,utvecklade inom strategisk ekonomistyrning, diffunderar och smyger sig in som allmäntvedertagna delar inom en organisation.Syfte: Vår avsikt är att undersöka hur företag upplever olika styrmedel och eventuellakopplingar mellan styrmedel och strategi. Genom detta hoppas vi kunna urskilja mönster iförhållandet mellan styrmedel och strategi.Metod: Vi har besökt sju tillverkande företag och intervjuat ekonomichefer eller controllersom deras uppfattning om olika styrmedel och om hur de anser att styrmedlen är kopplade tillföretagens strategi. Vi har klassificerat företagen enligt Miles och Snows strategiska mönsteroch vi har använt Merchants och Van det Stedes referensram för att analysera vårt empiriskamaterial.Resultat och slutsatser: Vi har kommit fram till att strategisk ekonomistyrning och metodervanligtvis förknippade med ämnet inte används eller diskuteras i större utsträckning blandföretagen. Endast ett företag använde balanserat styrkort. Ett annat företag hade använtstyrkortet för en tid sedan. De vi intervjuat har haft klara och i princip överensstämmandeuppfattningar om vad de formella styrmedlen innebär. När de gäller mindre formellastyrmedel har uppfattningarna om styrmedel inte varit lika klara och varierat mellan företagen.Klassificeringen av företagens strategi kunde inte förklara företagens upplevelse avstyrmedlen i någon större utsträckning men kunde visa på vissa mönster i samband medreferensramen.

Författare

Joakim Fallström Niklas Holmström Elsa Abad Stefenson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..