Sök:

Styrmedel För Grönare Engagemang ? En fallstudie av ICA och Danone

Bakgrund För att undvika framtida naturkatastrofer måste individer såvälsom företag ta ansvar för sin miljöpåverkan. I strävan att göramiljöarbete till en integrerad del i företags verksamhet är detviktigt att motivera de anställda att engagera sig i miljöarbetet.Genom att ta hjälp av olika styrmedel kan företag uppnå detta.Syfte Syftet med uppsatsen var att öka förståelsen för hur företag medett långtgående miljöarbete använder sig av hårda och mjukastyrmedel för att motivera sina medarbetare att engagera sig iföretagens miljöarbete.Metod För att besvara syftet har en kvalitativ forskningsmetod använts.De två fallföretagen ICA och Danone valdes bland annat medhänsyn till deras olika arbetssätt för att motivera de anställda attengagera sig i företagets miljöarbete samt för att de båda ansågs haett långtgående miljöarbete. Både primär- och sekundärdata haranvänts. Primärdata införskaffades genom totalt fem intervjuer påde båda fallföretagen samt genom ett föredrag från enhållbarhetskonferens där Danone medverkade.Slutsats I strävan att motivera anställda till miljöengagemang kan företaganvända sig av hårda och mjuka styrmedel. ICA använde endastmjuka, vilket kan tolkas som att de har ett lägre intresse förmiljöfrågor i jämförelse med Danone. Danone använder sig avbåde hårda och mjuka styrmedel, vilket enligt dem själva resulterari ett framgångsrikt miljöarbete. Vidare diskuteras equifinality, detvill säga att det finns olika tillvägagångssätt för att uppnå sammaresultat, och huruvida det kan appliceras på uppsatsens fallföretag.Sist konstateras att både ICA och Danone kan göra mer för attmotivera sina anställda att engagera sig i respektive företagsmiljöarbete.

Författare

Caroline Nilsson Sonja Jonasson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..