Sök:

Styr arbetsrelaterad stress samspelet mellan lärareoch elever i behov av särskilt stöd?


Lärare får allt svårare att orka med sitt arbete. De som drabbas värst ärelever i behov av särskilt stöd. Dessa elever är extra resurskrävandeoch lärarna får svårt att mäkta med eleverna i den arbetsrelateradestress de känner idag. Syftet med denna studie var att undersöka hurarbetsrelaterad stress styr lärarnas bemötande av elever i behov avsärskilt stöd. En enkätundersökning med 119 deltagande lärare från tiogrundskolor i mellansverige utfördes. Enkäten bestod av frågor omarbetsrelaterad stress och hur denna styr lärarnas bemötande av eleveri behov av särskilt stöd. Resultatet visade att det inte var denarbetsrelaterade stressen som avgjorde bemötandet, utan samspeletmellan lärare och elever. Validiteten i undersökningen skulle öka omundersökningen koncentrerat sig på lärare som arbetar eller har arbetatmed elever i behov av särskilt stöd.

Författare

Jessica Lindén Ann-Charlotte Linder Tibblin

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..