Sök:

Studiemotivation hos elever på individuella programmet

Med särskilt fokus på föräldrars betydelse


Denna studie utgörs av en kvalitativ undersökning där sex stycken gymnasieelever intervjuas. Eleverna har tidigare gått på det individuella programmet och därefter påbörjat ett nationellt gymnasieprogram. Syftet med studien är att ta reda på vad som motiverar elever på det individuella programmet med fokus på hur elever uppfattar föräldrars möjlighet att påverka studiemotivationen. Respondenterna beskriver vad motivation betyder för dem och vad som motiverar dem i deras studier. Därefter läggs fokus på hur respondenterna upplever att deras föräldrar hjälpt dem i studierna samt föräldrarnas betydelse för studiemotivationen. I resultatet framgår att studiemotivationen påverkas av bland annat elevens viljestyrka, målsättningar, känslor och av andra människor. Resultatet beskriver både inre och yttre motivationsfaktorer. Hur mycket föräldrarna hjälper sina barn varierar, men de elever som får läxhjälp eller uppmuntran i studierna upplever att föräldrarna motiverar dem i studierna. Studiens resultat visar även att en god relation mellan eleven och föräldrarna bidrar både till högre studiemotivation hos eleven och till ökad praktisk hjälp från föräldrarna i elevens studier. För elever med mindre god relation till föräldrarna kan istället andra personer bli betydelsefulla för elevens studiemotivation. 

Författare

Therese Altgärde

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..